Onderzoek

Wij doen onderzoek naar herdenken, herinneren en vrijheid.

Over onderzoek

De manier waarop de Tweede Wereldoorlog herinnerd wordt en betekenis krijgt, verandert continu. De ooggetuigen van de Tweede Wereldoorlog ontvallen ons en nieuwe kennis en een nieuwe kijk op historische gebeurtenissen bieden nieuwe perspectieven. Daarnaast worden we nog dagelijks geconfronteerd met de gevolgen van oorlog en massaal geweld. Aandacht voor (on)vrijheid is daarom van blijvend belang.  

Deze veranderingen brengen grote uitdagingen met zich mee. Hoe kunnen we vandaag en in de toekomst op een betekenisvolle manier stilstaan bij de Tweede Wereldoorlog en aandacht vragen voor het belang van vrijheid? Wij zoeken antwoorden op die vragen door praktijkgericht onderzoek uit te voeren en wetenschappelijke inzichten voor een groot publiek toegankelijk te maken. We doen dit in de vorm van kortlopende onderzoeksprojecten, meerjarige onderzoeksprogramma’s en het langlopende Nationaal Vrijheidsonderzoek 

Beeldmerk Nationaal Comité 4 en 5 mei

WO2 Onderzoek uitgelicht

Op de hoogte blijven van recent onderzoek naar herdenken, herinneren en vrijheid? Lees dan deze digitale uitgave van het Platform WO2.

Vrijheid Volgens

Podcastserie over mensen die gevlucht zijn voor oorlog en onderdrukking.

De stand van vrijheid

Wat betekent vrijheid in het hedendaagse Nederland?

Vrijheid is een groot begrip

Onderzoek naar de beleving van vrijheid, onvrijheid en herdenken door Bosniërs en Irakezen in Nederland.

Constant en in beweging

Hoe kunnen rituelen van herdenken en vieren in de toekomst betekenisvol blijven?

Eerdere onderzoeken

Wij hebben vele onderzoeken uitgevoerd, niet alle onderzoeken staan op deze pagina. Wilt u een van onderstaande onderzoeken lezen? Neem dan contact met ons op. 

Organisaties naoorlogse generaties
Welke activiteiten worden er georganiseerd voor de tweede en derde generatie WO II-getroffenen?

Herdenken en vieren in Nederland
Een overzicht van organisatoren van herdenken en vieringen.

Ooggetuigen van de Tweede Wereldoorlog
Wat is de functie van gefilmde interviews met ooggetuigen in de klas?

Social media, herdenken en vieren
Hoe kunnen organisaties de mogelijkheden van sociale media benutten?

Oorlog in de klas
Welke aandacht besteden docenten aan WO II in de klas? En welke informatiebronnen gebruiken ze?

Gijzelaars ontsloten
Over de geschiedenis van het onderwerp ‘gijzelaars’.

Herdenken en vieren in Europa
Hoe wordt in Europa oorlogsgeweld herdacht en bevrijding gevierd?

Onderzoek naar de technische staat van oorlogsmonumenten

Organisaties van oorlogsslachtoffers en hun behoefte tot ondersteuning

Tooltip contents