4meiOverlay
4free

Er wordt elk jaar veel educatief materiaal ontwikkeld over onderwerpen als de Tweede Wereldoorlog en vrijheid voor het primair onderwijs. In het mbo was er nog een leemte. Daar komt met het 4FREE Magazine verandering in. 

In het atelier van het Mondriaan College in Den Haag zitten zes mbo-studenten aan tafel. Voor hen ligt een aantal foto’s. In hun hand houden ze kaarten waarop vooroordelen staan geschreven. “Dit is een persoon die van motors houdt,” zegt Dylan hardop. Hij legt de kaart bij een foto van een stoere jongen. Wanneer de tekst bij de afbeelding van een meisje blijkt te horen, beginnen de studenten druk te discussiëren. Deze zes studenten vormen dit jaar samen met professionals van Het Educatiebureau de redactie van 4FREE Magazine: een tijdschrift gemaakt voor en door mbo-studenten. Nu de deadline nadert moeten er in rap tempo belangrijke beslissingen worden genomen over de content en de lay-out. Welke kleur moet de cover krijgen? Moeten er grote foto’s gebruikt worden of juist niet? En wie heeft er nog een idee voor een mooie column? 

Mbo 
Eva Vesseur is eigenaar van Het Educatiebureau, een bedrijf
dat creatieve leerconcepten ontwikkelt. Vorig jaar maakte zij in opdracht van het Nationaal Comité 4 en 5 mei de eerste editie van 4FREE Magazine: “Er wordt veel educatief materiaal ontwikkeld over onderwerpen als de Tweede Wereldoorlog, vrijheid en in- en uitsluiting voor bijvoorbeeld het primair onderwijs, maar voor
het mbo was er nog een leemte. Het publieke debat wordt vaak overheerst door hoger opgeleiden, terwijl mbo’ers juist zo’n grote groep vormen in Nederland (vorig schooljaar waren er 482.000 mbo-studenten – red.). Wij willen hen door middel van 4FREE een stem geven en hen aansporen om in gesprek te gaan over belangrijke maatschappelijke thema’s.”

Vesseur laat het magazine van vorig jaar zien. Op de cover prijkt co- median Farbod Moghaddam en worden een paar artikelen uitgelicht: ‘Doe iets! Massih Hutak schrijft over volwassen worden en vrijheid’ en ‘Dit vind ik vet, dit wil ik doen! Mbo-studenten over keuzes maken’. Vesseur: “In eerste instantie was het niet de bedoeling dat de redactie zou bestaan uit studenten. Ik was met collega’s aan het brainstormen en dacht aan interviews met artiesten als rapper Akwasi of Typhoon. Toevallig liepen er stagiairs van de pr-afdeling van het roc in Amsterdam bij ons rond op kantoor. Zij bleken de artiesten die wij in gedachten hadden helemaal niet te kennen, we stonden dus behoorlijk voor schut. Wij hadden de doelgroep waarvoor we het magazine maakten zélf nodig om tot het beste resultaat te komen. Daarom vroegen we of de stagiairs vanaf dat moment samen met ons de redactie wilden vormen. En dat beviel uitstekend.” 

Maatschappelijke onderwerpen 
Dit jaar maakten mbo-studenten van de afdeling Mode en Uiterlijke Verzorging aan het Haagse Mondriaan College vanaf het begin deel uit van de redactie. Als extra facet ontwikkelen zij een online leeromgeving. Een van de redactieleden is de twintigjarige Dylan Veldman (2e jaar Mode/maatkleding, niveau 4). Aan het begin van het schooljaar werd hij benaderd door zijn burgerschapsdocent met de vraag of hij wilde meewerken aan 4FREE. “Het leek hem wel iets voor mij, omdat ik in de klas altijd duidelijk mijn mening uit over sociaal-maatschappelijke onderwerpen.” Veldman kwam in 2016 ‘uit de kast’ en strijdt sindsdien voor meer openheid en begrip met betrekking tot de LGBT+ gemeenschap: “Ik neem vrijheid niet voor lief. Je hoort veel over geweldsincidenten tegen de LGBT+ gemeenschap in landen als de VS en in Rusland. Ik ben bang dat dit soort incidenten ook in Nederland kunnen voorkomen.” Hij vindt het dan ook belangrijk dat studenten met duidelijke standpunten gehoord worden: “Het is lastig als je een mening hebt, maar niet weet waar of hoe je je verhaal kunt vertellen. Wat dat betreft biedt 4FREE een ideaal platform.” Ook de redactievergaderingen bevallen hem zeer: “We krijgen natuurlijk lessen in burgerschap op school, maar dat is een klein vak  waarin ook veel standaard onderwerpen voorbij komen. Het is fijn om hier écht naar elkaars mening te kunnen luisteren.” 

Unieke kracht 
Hoewel Veldman zelf geen drag queen is, is zijn rolmodel op dit moment ‘mother of drag queens’ RuPaul: “Haar eigen show Drag Race op de Amerikaanse televisie is een grote hit. Ze komt daar iedere keer met motiverende punchlines: ‘If you can’t love yourself, how the hell you gonna love somebody else? Can I get an amen?’ Haar boodschap is dat iedereen speciaal is op zijn of haar eigen manier, en dat ieder individu zijn eigen, unieke kracht heeft. Soms moet je er hard voor werken om die kracht te vinden en natuurlijk krijg je daarbij te maken met tegenslagen, maar je moet je door niemand laten tegenhouden en altijd blijven vechten voor je doel. Ik wil andere mbo-studenten bewustmaken van het feit dat er veel verschillende genders bestaan en ik hoop dat iedereen daar wat meer begrip voor wil opbrengen. Voor mij zou dat de ultieme vorm van vrijheid zijn.” 

4FREE Magazine wordt vanaf 1 april 2018 verspreid op alle mbo-scholen in Nederland in een oplage van 75.000 exemplaren.


Meer informatie: www.4free-now.nl