Eind 2013 gaf het Nationaal Comité 4 en 5 mei David Nieborg en Mieke van Heesewijk een onderzoeksopdracht. De vraag: in kaart brengen hoe organisaties op het terrein van herdenken en vieren de mogelijkheden van sociale media kunnen benutten om te informeren, te overtuigen en te mobiliseren. Het resultaat is een rapport in twee delen.
David Nieborg geeft in het eerste deel een populair-wetenschappelijk inzicht in de eigenheid en (on) mogelijkheden van sociale media in relatie tot het werkveld van herdenken, vieren en herinneren. Op basis van recent onderzoek wordt uitgelegd hoe sociale media historisch te plaatsen zijn en hoe zij zich verhouden ten opzichte van ‘oude’ (massa)media.
Mieke van Heesewijk brengt in het tweede rapport in kaart hoe sociale media op het gebied van herdenken, vieren en herinneren ingezet (kunnen) worden. Het is een praktische handreiking over de belangrijkste kenmerken van sociale media en veel praktische toepassingen in het werkveld, die u kunnen inspireren bij het effectief bereiken van uw doelgroepen.
Wat: #Herdenken #Vieren en #Herinneren in het digitale tijdperk.
Auteur: Dr. David B. Nieborg, onderzoeker, adviseur en publicist, Universiteit van Amsterdam.
Uitgave: 2014
Volume: 55 pagina’s
Download: Lees het rapport hieronder of download deze hier (PDF, 0,8 MB).
Uit het rapport komen de volgende punten naar voren:
Wat: Praktische handreiking voor het gebruik van sociale media in het werkveld herdenken, vieren en herinneren.
Auteur: Mieke van Heesewijk, directeur Stichting Netwerk Democratie.
Uitgave: 2014
Volume: 53 pagina’s
Download: Lees hieronder de volledige publicatie of download deze hier (PDF, 2,1 MB).
Door de vele praktische tips die in deze handreiking zijn opgenomen, kunt u deze handreiking gebruiken als inspiratiebron en naslagwerk wanneer u binnen uw organisatie de inzet van sociale media wilt vergroten om uw doelstellingen in het werkveld herdenken, vieren en herinneren te realiseren. Door de grote diversiteit aan voorbeelden die in deze handreiking zijn opgenomen, hebben we zowel kleine als grote organisaties willen inspireren bij een verantwoord en gestructureerd gebruik van sociale media. We hopen dat u na het lezen van deze handreiking het potentieel maar ook de beperkingen van de inzet van sociale media voor uw organisatie duidelijker voor ogen heeft.