Gamers voeren campagne over ‘Leven met oorlog’

3 mei 2023

Steeds minder Nederlanders hebben eigen herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Daarom zoeken veel organisatoren van herdenkingen naar manieren om jongeren betrokken te houden bij herdenken en vrijheid. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei en Young Impact hebben de gaming-campagne #LevenMetOorlog gelanceerd, waarmee de organisaties in de leefwereld van jongeren kruipen en het gesprek over herdenken en vrijheid op gang houden.

Gaming-influencers Paraduze, Ronald Vledder en Fems – samen goed voor ruim 1,5 miljoen abonnees – vormen samen de motor achter de campagne. Zij hebben een groot bereik op YouTube en Twitch – een platform dat gebruikt wordt om speelsessies van games te streamen – en zetten dit in om de Nationale Herdenking dichter bij jongeren te brengen.

Leven met oorlog
De drie gamers schenken in aanloop naar de Nationale Herdenking aandacht aan #LevenMetOorlog via hun livestreams en socialmediakanalen en sluiten daarmee aan op het jaarthema ‘Leven met oorlog’. Ze gaan met jongeren in gesprek en roepen hen op om op 4 mei twee minuten stil te zijn.

Ronald Vledder heeft een mini-documentaire gemaakt, genaamd #LevenMetOorlog, die op 4 mei om 20.02 uur in première gaat op zijn YouTube-kanaal onder de titel ‘Stilte voor de Oorlog’. In de documentaire is te zien hoe hij in gesprek gaat met oorlogsveteranen, zijn oma en andere mensen die ervaringen – van toen en nu – met oorlog delen.

Stilstaan bij vrijheid
Ray Klaassens, bekend van het tv-programma Kamp van Koningsbrugge, is een van de veteranen die in de documentaire aan het woord komen. “Je wil pas stilstaan bij iets als je weet waarom je dat zou moeten doen. Daarom heb ik meteen ‘ja’ gezegd tegen deze documentaire en leg ik uit waarom ik twee minuten stil ben op 4 mei. Ik weet zeker dat hierdoor meer mensen stil gaan staan bij onze vrijheid.”

Tooltip contents