4meiOverlay

Artiesten uitgelicht


De artiesten die tijdens het 5 mei-concert optreden, hebben ieder een eigen verhaal over oorlog en vrijheid. Die verscheidenheid aan verhalen maakt 4 en 5 mei zo bijzonder. De artiesten wonen ook de Nationale Herdenking op de Dam bij, want herdenken en vieren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Het 5 mei-concert werd in 2018 verzorgd door het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van dirigent Antony Hermus.

De solisten die optraden waren MaanWillemijn VerkaikCB MiltonBastiaan Everink en Noa Wildschut

Meer informatie over de artiesten, het orkest en de dirigent is hieronder te vinden. Er zijn ook video-portretten gemaakt van enkele artiesten. Deze zijn ook hieronder te bekijken.

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. dirigent Antony Hermus


Het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. dirigent Antony Hermus

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest verzorgt dit jaar het 5 mei-concert. Het orkest viert dit jaar zijn 100-jarig bestaan. Waar het op 10 juni 1918 begon als Genootschap van Beroepsmusici tot onderlinge Kunstbeoefening, groeide het door de jaren heen uit tot een van Europa’s vooraanstaande symfonieorkesten. Het orkest staat wereldwijd bekend om de intense energie van de concerten, de succesvolle opnamen en de innovatieve publieksbenadering.  

Dirigent Antony Hermus wordt door pers en collega’s gezien als ‘een van de meest veelbelovende Nederlandse dirigeertalenten van de afgelopen jaren’.  Als internationaal gastdirigent heeft Antony Hermus de afgelopen jaren een grote reputatie opgebouwd. Hij leidde operaproducties bij o.a. de Opera National de Paris, Staatsoper Stuttgart, Komische Oper Berlin) en Nederlandse Reisopera. In concert was hij meermaals te gast bij o.a. Philharmonia Orchestra London, BBC Philharmonic Orchestra, Seoul Philharmonic en het WDR-Rundfunkorchester. In Nederland staat Antony regelmatig voor o.a. het Radio Filharmonisch Orkest, Nederlands Philharmonisch Orkest, Residentieorkest en het Orkest van het Oosten. Recentelijk maakte hij zijn geslaagde debuten bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Koninklijk Concertgebouworkest. Als vaste gastdirigent is hij momenteel verbonden aan het Noord Nederlands Orkest. 

Website Rotterdams Philharmonisch Orkest

Maan


Maan

Zangeres Maan won in 2016 The Voice of Holland. Sindsdien zit haar carrière in een stroomversnelling. Ze ontving meerdere gouden platen, werd bekroond met verschillende awards en geeft uitverkochte concerten door het hele land.  

“Ik ben twintig jaar dus de Tweede Wereldoorlog heb ik zelf niet meegemaakt, maar mijn opa’s en oma’s leefden wel in die tijd. Via hun verhalen heb ik er dus toch het een en ander over meegekregen. Ik vind het mooi dat ik tijdens het 5 mei-concert kan optreden om de vrijheid te vieren, terwijl ik mijn opa’s en oma’s in mijn achterhoofd houd.”  

“Mijn generatie staat, denk ik, over het algemeen niet zo stil bij het belang van vrijheid. Je weet pas wat je mist wanneer je het niet meer hebt. Voor ons is vrijheid normaal en  vanzelfsprekend, al hoor je op het nieuws natuurlijk over enge dingen die elders in de wereld spelen. Na de aanslagen in Parijs en Brussel was ik een tijdje best bang. Als je eigen vrijheid in gevaar dreigt te komen, merk je pas hoe fijn je het eigenlijk hebt. En hoe bijzonder het is om concerten te mogen geven waarbij iedereen zingt, danst en gelukkig is.”  

A Mother’s Prayer van Celine Dion is mijn favoriete lied over vrijheid. Het gaat over een moeder die haar kind loslaat en hoopt dat iemand over het kind zal waken. Ik woon sinds een jaar op mezelf, dus ik herken de thematiek. Ik vind het heel fijn dat mijn ouders me de vrijheid hebben gegeven om op eigen benen te leren staan, terwijl ik weet dat ik altijd op hen kan terugvallen.”

CB Milton


CB Milton

 Clarence Bekker werd in de jaren ’90 bekend als zanger onder het pseudoniem CB Milton met eurodance-nummers als Send Me An Angel en Show Me The Way. Tegenwoordig woont hij in Barcelona, waar hij betrokken raakte bij het project Playing for Change.  

“Nadat ik drie albums had gemaakt ging ik op wereldreis, omdat ik niet meer wist wat ik met mezelf aan moest. In Barcelona kwam ik in contact met Playing for Change: een internationaal muzikantencollectief, dat samen muziek maakt om de wereldbevolking te verbroederen. Daarnaast zet Playing for Change muziekscholen op in derde wereldlanden. Op die manier halen we kinderen van de straat en geven we hen handvatten om hun eigenwaarde op te krikken. Met eigenwaarde komt ook vrijheid.”  

“Ik ben grotendeels opgegroeid in Nederland, een land waar vrede hoog in het vaandel staat. Dat is helaas niet overal ter wereld even vanzelfsprekend. We krijgen hier steeds meer te maken met migranten, waarvan sommigen anders denken over de betekenis van vrijheid dan wij gewend zijn. Zíj moeten leren over onze verworven vrijheden en wíj moeten ons verdiepen in hun interpretatie van vrijheid. Het is tweerichtingsverkeer. Vooral voor jongeren is het noodzakelijk om de dialoog over dit belangrijke onderwerp te blijven voeren. De nieuwe generatie kan dingen veranderen.”  

“Mijn favoriete lied over vrijheid is Love's in Need of Love Today van Stevie Wonder: ‘Love's in need of love today/ Don’t delay/ Send yours in right away/ Hate's goin' round/ Breaking many hearts/ Stop it please/ Before it's gone too far.’ Ik hoef denk ik niet meer uit te leggen waarom, toch?”

Website CB Milton

 

Willemijn Verkaik


Willemijn Verkaik

Zangeres en musicalactrice Willemijn Verkaik verkreeg internationale bekendheid door haar vertolking van groene heks Elphaba in de musical Wicked in zowel New York, Londen, Stuttgart, Oberhausen als Scheveningen. Momenteel speelt ze de hoofdrol in de Berlijnse versie van de musical Ghost.  

“Ik heb een aantal rollen gespeeld waarin mijn karakter heftig moest strijden om zichzelf te kunnen zijn. Helaas is dat niet alleen iets waar fictieve personages mee worstelen. Kijk bijvoorbeeld naar mensen die gepest worden via sociale media en de invloed die dat kan hebben op hun leven. Eigenlijk zou het niet hoeven uit te maken waar je vandaan komt, hoe je bent opgegroeid of hoe je eruit ziet, zolang je maar durft te zijn wie je wilt zijn. Dat is voor mij de ultieme vorm van vrijheid.”  

“Sinds 2004 werk ik in het buitenland. Ik speel altijd ’s avonds, dus op 4 mei lukt het me meestal niet om twee minuten stilte te houden om 20.00 uur. Toch wil ik op die dag per se twee minuten stil zijn. Ik calculeer altijd een bepaalde tijd in waarop ik dat doe; al is het om 4 uur ’s middags.”  

“Mexicanen vieren hun bevrijdingsdag toevallig ook op 5 mei, Cinco de Mayo heet dat. Ik speelde in Wicked op Broadway en net voor de avondopvoering van 5 mei werd via luidsprekers door het hele theater omgeroepen: ‘we vieren vandaag de vrijheid samen met de Nederlanders en de Mexicanen!’ Ik vond het zeer sympathiek dat er aandacht aan besteed werd, terwijl die dag verder helemaal geen speciale betekenis heeft voor Amerikanen.”

Website Willemijn Verkaik

 

Noa Wildschut


Noa Wildschut

Violiste Noa Wildschut debuteerde op 6-jarige leeftijd tijdens het Kinderprinsengrachtconcert. Inmiddels is ze 16 jaar en treedt ze als solist op met gezelschappen als het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Concertgebouw Kamerorkest en Konzerthausorchester Berlin.

“Ik houd me best veel bezig met de Tweede Wereldoorlog. Ik heb Joodse roots, mijn overgrootouders werden vervolgd. Daarom vind ik het extra eervol dat ik op zo’n jonge leeftijd al mag deelnemen aan het 5 mei-concert. Voor school heb ik mijn profielwerkstuk geschreven over de rol van muziek in Theresienstadt. Ik heb er uit voorgedragen aan mijn klasgenoten, die vonden het heel indrukwekkend.”

“Klassieke muziek heeft een oubollig imago, terwijl dat in mijn ogen helemaal niet zo hoeft te zijn. Een van mijn grootste wensen is om jonge mensen te enthousiasmeren voor deze muziekstijl. Ook met het 5 mei-concert hoop ik daar aan bij te kunnen dragen. Het is natuurlijk een spannende happening, al heb ik er vooral ongelooflijk veel zin in. Voor elk optreden voel ik wel wat zenuwen, maar zodra ik op een podium sta verdwijnen die meteen. Op zo’n moment vergeet ik alles en wil ik niets anders dan die mooie muziek induiken.”

“De componist Messiaen schreef het stuk Quatuor pour la fin du temps terwijl hij gevangen zat in een Duits concentratiekamp. Desondanks hoor je zijn geestesvrijheid doorklinken in de tonen. Als het je lukt om je in zo’n dreigende situatie vrij te voelen, dan moet dat wel de ultieme vorm van vrijheid zijn. Dat is zo mooi aan muziek: het kan ervoor zorgen dat alle ellende voor even verdwijnt.”

Bastiaan Everink


Bastiaan Everink

Als jeugdig zanger was Bastiaan Everink al te horen in het plaatselijke kerkkoor en trad hij op in verschillende schoolmusicals. Na de middelbare school koos hij voor een militaire loopbaan. In 1988 trad hij toe tot het Korps Mariniers. Als marinier werd hij gedecoreerd voor zijn deelname aan de Eerste Golfoorlog in 1991. Daarna besloot hij zijn leven een nieuwe wending te geven.Parsifal van Wagner inspireerde Everink tot de keuze voor opera. In 1993 begon hij zijn studie klassieke zang aan het conservatorium.  

In 2002 maakte de bariton in Bonn zijn operadebuut als Escamillo in Carmen. Nu zingt hij over de hele wereld in grote operahuizen van Berlijn tot Mexico-Stad en heeft hij meer dan dertig rollen aan zijn repertoire toegevoegd, waaronder Scarpia in Tosca, Nabucco in Nabucco, Jago in Otello en Amonasro in Aida.  

“Wanneer je als marinier uit een oorlogsgebied komt dan stopt het geweervuur, maar begint de oorlog in je hoofd. Dat is de prijs van vrijheid. Toch vind ik het belangrijk dat je in verzet durft te komen als de vrijheid in gevaar dreigt te komen. We zouden vrijheid niet moeten aannemen als vanzelfsprekend. Ik denk dat veel mensen in Nederland nu vooral stilstaan bij hun eigen rechten en te weinig nadenken over hun plichten en hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan vrede en verbinding.”  

“Tijdens het 5 mei-concert ga ik een lied zingen uit Nabucco van Verdi. Er is geen opera die beter bij me past: de muziek lijkt gemaakt voor mijn stem, en daarnaast zijn de grote thema’s uit het stuk ook míjn thema’s: oorlog, omslagpunt en vrijheid. Na mijn missie begon ik na te denken over de grote levensvragen: wie ben ik eigenlijk? Wat wil ik eigenlijk? Ik moest ontdekken hoe ik een authentiek persoon kon worden, maar dat kan alleen als je vrij bent. Gelukkig heb ik bij die zoektocht letterlijk mijn stem gevonden.”

 

Het Nederlands Dans Theater


Het Nederlands Dans Theater

Het Nederlands Dans Theater (NDT) is een van de meest toonaangevende hedendaagse dansgezelschappen in de wereld, onder artistieke leiding van choreograaf Paul Lightfoot. De groep is gehuisvest in Den Haag, maar treedt op voor een internationaal publiek in Europa, Amerika, Azië en Australië.  

Sinds de oprichting in 1959 heeft dit rebellerende gezelschap een uitbundig repertoire opgebouwd van ruim 600 balletten van meesterchoreografen Jiří Kylián en Hans van Manen, vermaarde huischoreografen Sol León & Paul Lightfoot, associate choreographers Crystal Pite en Marco Goecke en spraakmakende gasten als Johan Inger, Medhi Walerski, Alexander Ekman en Gabriela Carrizo.  

NDT 1 bestaat uit 28 dansers uit alle windstreken, in de leeftijd van 21 tot 39 jaar. NDT 2 bestaat uit 16 dansers, in de leeftijd van 17 tot 23 jaar. Ieder afzonderlijk excelleert in persoonlijke kwaliteiten. De samenwerking met gevestigde choreografen stelt de dansers in staat zich een veelheid aan stijlen eigen te maken.  

Tijdens het 5 mei-concert 2018 wordt het stuk Stop-Motion (2014) van choreografen Sol León en Paul Lightfoot gedanst. De NDT 1 dansers zijn Marne van Opstal (Nederland) en Meng-ke Wu (Taiwan).